Folk stod i kø da banken åpnet

-Utenfor Bank2 stod det kø av folk som hadde behov for økonomisk omstart da banken åpnet dørene i 2005.

Les også:
Slik sletter du en betalingsanmerkning

Slik beskriver seniorrådgiver Wenche Ødeskaug (53 år) i Bank2 situasjonen da banken åpnet dørene høsten 2005.

(Saken fortsetter under bildet)

Wenche Ødeskaug tar alltid vennlig imot kundene i Bank2

Wenche Ødeskaug tar alltid vennlig imot kundene i Bank2

Avisreportasje
Dagen før åpningen var det en større avisreportasje om den nye banken som spesialiserte seg på folk som hadde økonomiske problemer og betalingsanmerkninger. Den nye banken ville ha kundene som ingen andre banker ville ha.

-Jeg har sett mange mennesker i dyp fortvilelse komme inn dørene, men også strålende fornøyde kunder etter at vi har hjulpet dem å rydde opp i en kaotisk privatøkonomi, sier Wenche Ødeskaug

Lært alt i Bank2
Inntil hun startet i banken hadde hun vært med å bygge opp og drevet firma på Hurumlandet, en bedrift som produserte glassvegger til næringslokaler. Hun hadde ingen erfaring fra bank eller finans.
– Alt jeg nå kan, har jeg lært i Bank2. De første to årene var en bratt læringskurve. Da arbeidet jeg i kundemottaket, fortsetter hun. I dag er hun den som kan Bank2-historien best etter over ti år i banken.

Uten kontanter
-De som sto i kø på åpningsdagen, måtte være tålmodig før de fikk samtale med en rådgiver. I starten var ventetiden for å få avtalt time med en økonomisk rådgiver på det lengste to måneder. Bank2 var dessuten en av de første bankene helt uten kontanter, minnes Ødeskaug.
Bank2 var ikke bare en bank for de som slet økonomisk. Med god innskuddsrente ble banken raskt kjent blant de mer pengesterke for å gi god avkastning på sparepengene.

Kundene
-De første årene var veldig kontrastfylte. Det var folk som trengte re-finansiering av mislighold gjeld, og andre som hadde penger de ønsket plassert til den beste renten. Selv med senere rentenedgang, fortsatte svært mange av innskuddskundene å bruke banken. Vi hadde rentegaranti, var gebyrfri og naturligvis med fokus på solid service, smiler Ødeskaug.
Hun har erfart at folk fra alle samfunnslag kan havne i et konomisk uføre.
– Endring i livssituasjon og sykdom kan slå inn i livene til folk, sier Ødeskaug.

– Litt flaut
-Har det vært synlige endringer du har merket deg på disse ti årene?
-De første årene var nok kundene litt mer skamfulle når de kom inn i banken. I dag virker det som om det er litt mer normalt, det er større åpenhet om det å ha økonomiske problemer. Det er nok ingen som står utenfor og psyker seg opp før bankbesøket, smiler den erfarne rådgiveren.

Les også:
Bank2 – en annerledes og spretten bank

jan 08, 2016 1 Kommentar
Forfatter: Haakon B. Schrøder
  1. Merkelig at det står som det gjør, jeg var innom banken og ble ikke kunde siden det kunne dere ikke tilby meg. Siden jeg hadde anmerkninger og sånt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *