Nå kan du få inkassokrav på epost

En lovendring åpner nå for at du kan få inkassokrav direkte til din epost.


Lovendringen ble gjort rett før sommeren. Justisdepartementet har satt opp ulike vilkår for at inkassobyråer kan benytte epost eller andre digitale plattformer til utsendelse av krav.

LES OGSÅ: Avdekker mer spillavhengighet

Din egen epost
Det viktigste å nevne er at dersom du kommuniserer med inkassobyrået fra din egen epost, blir denne i praksis «autorisert» som din formelle epostadresse og det betyr at du kan motta krav elektronisk på den epostadressen. Kravene i lovendringen følger på mange måter det som skjer via Altinn. Dersom et inkassobyrå sender deg brev på en digital postkasse, skal du motta en SMS-varsling uten at det koster deg noe.

LES OGSÅ: Skrekk for postkassen

Ta kontakt
Det er første gang det åpnes for å bruke elektronisk post til skyldnere i privat regi. Skatteetaten – og andre offentlige etater – bruker allerede Altinn. Endringen betyr at færre krav må sendes i den tradisjonelle postkassen.

Et godt råd om du mottar inkassokrav: Ta kontakt med inkassobyrået og for å finne løsninger som passer også deg.

Bank2 har refinansiert mislighold siden 2005. Her kan du sjekke om Bank2 kan bistå deg.

 

aug 25, 2017 Kommentarer er skrudd av for Nå kan du få inkassokrav på epost
Forfatter: Haakon B. Schrøder